Hoe noem je eigenlijk een interieurontwerper die workshops organiseert voor de kinderopvang en het onderwijs waarin pedagogisch teams zelf de inrichting van hun locaties ontwikkelen? De pedagogisch inrichtingscoach lijkt me dan wel passende naam. Een nieuwe naam voor een nieuw werkveld waarin ik mijn expertise kan delen.
Met de pedagogisch medewerkers van kinderopvangorganisatie Swazoom ben ik op onderzoek uitgegaan. Hoe sluit je met de inrichting aan op de pedagogische visie van de organisatie? En hoe draagt de inrichting bij aan de ontwikkeling van de kinderen? Samen hebben we onderzocht hoe de inrichting (bestaand of nieuw) het beste kan worden ingezet.
Een pedagogische inrichting werkt alleen als kinderen en de pedagogisch medewerkers zien hoe zij deze kunnen gebruiken. Kinderen leren (door te spelen) van zichzelf, elkaar, hun verzorgers en de ruimte om hen heen. De ruimte is de derde pedagoog.
Met een goede indeling kan de inrichting zelfsturend zijn en ruimte bieden voor autonomie. Zelfstandig spelen en samen zijn in een vertrouwde omgeving waarin veel te ontdekken valt. Samen maken we een rijke speelleeromgeving voor kinderen!
Dankjewel, Swazoom en in het bijzonder pedagogisch manager Chavelli Druiventak. Het was een mooie ervaring om voor jullie een workshop reeks te mogen organiseren op de locaties in Amsterdam Zuid-Oost: